Συνεχίζεται για 4η συνεχόμενη μέρα η απεργία των διανομέων στην εταιρεία τροφοδοσίας WOLT. Η ΚΙΣΑ από τον περασμένο Φεβρουάριο ενημέρωσε τις αρμόδιες Αρχές για τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα άτομα που εργάζονται σε αυτόν τον τομέα και που καθόλου τυχαία τυγχάνει να είναι στη συντριπτική τους πλειονότητα αιτητές ασύλου και φοιτητές. Δυστυχώς οι Αρχές δεν έπραξαν τίποτε ουσιαστικό έκτοτε.

Οι υπήκοοι τρίτων χωρών που εργάζονται ως διανομείς δεν έχουν συμβόλαια είτε εργοδότησης είτε παροχής υπηρεσιών με τις εταιρείες διανομής όπως τις WOLT, FOODY ή BOLT αλλά με «ατζέντηδες/μεσάζοντες» (εταιρείες που πωλούν υπηρεσίες προς τις εταιρείες διανομής (επισυνάπτεται αντίγραφο συμβολαίου όπως η C.M.T. DELIVERY LIMITED (διευθυντής και μέτοχος ο κ. Μάριος Ρουσογένης, υποψήφιος βουλευτής του ΕΛΑΜ).   

Για να μπορέσουν να εργαστούν στην πλατφόρμα WOLT, για παράδειγμα, σε αντίθεση με τους Κύπριους και Ευρωπαίους συναδέλφους τους, εξαναγκάζονται να εγγράφονται ως υπάλληλοι σε αυτές τις μεσάζουσες εταιρείες, οι οποίες πουλούν υπηρεσίες στην πλατφόρμα «WOLT».  Οι εταιρείες αυτές για να τους εργοδοτήσουν αποκόπτουν γύρω στο 40% του μισθού τους , το 30% ως προμήθεια και το 10,9% για πληρωμή των εισφορών τους στις Υπηρεσίες Κοινωνικών Ασφαλίσεων και στο ΓεΣΥ.  Η ΚΙΣΑ θεωρεί ότι η πρακτική αυτή, πέραν από την παραβίαση της εργατικής νομοθεσίας και αντι-εργατική συμπεριφορά, συνιστά απαγορευμένη από τον νόμο διάκριση. 

Επίσης,  για να εργαστούν ως διανομείς πρέπει να αγοράσουν και να συντηρούν με δικά τους έξοδα τη  μοτοσυκλέτα ή άλλο όχημα που χρησιμοποιούν για την εργασία τους. Η αγορά μιας μοτοσυκλέτας ανέρχεται στα 2,500.00 – 3,000.00 ευρώ περίπου, ενώ χρειάζονται 7-9 ευρώ την ημέρα για καύσιμα. Κάθε 1000 χλμ πρέπει να κάνουν αλλαγή λαδιού, δηλ. μια φορά την εβδομάδα, η οποία κοστίζει 9 ευρώ και κάθε τρεις μήνες περίπου γίνεται σέρβις στη μηχανή που κοστίζει γύρω στα 200 ευρώ. Επίσης, η εταιρεία τους αναγκάζει να αγοράσουν τη στολή εργασίας και το κουτί το οποίο τοποθετείται στη μοτοσυκλέτα τους (100 – 150 ευρώ). 

Ενώ η βασική τους αμοιβή ήταν πρίν ένα χρόνο γύρω στα 3 ευρώ και φέτος 2,40  ευρώ για κάθε δρομολόγιο, η εταιρεία προχώρησε πρόσφατα χωρίς καμιά προειδοποίηση σε νέα μείωση απολαβών, στα 2,26 για κάθε δρομολόγιο.

Επίσης, οι περισσότεροι διανομείς είναι υποχρεωμένοι κάθε 3-4 μήνες να κάνουν ανανέωση του συμβολαίου εργασίας τους και κάθε φορά πρέπει να καταβάλουν το ποσό των 75 ευρώ (προμήθεια στους εργοδότες τους) για ανανέωση του συμβολαίου τους .

Τις τελευταίες δυο ημέρες η εταιρεία σε μια παράσταση εργοδοτικής αυθαιρεσίας και εκδικητικότητας, διπλασίασε τις απολαβές σε αυτούς που δεν συμμετέχουν στην απεργία και ενημέρωσε τους απεργούς ότι εάν επανέλθουν στην εργασία τους θα τους πληρώνει 5,00 ευρώ για το κάθε δρομολόγιο. Την προηγουμένη φορά που έκαναν διαμαρτυρία, κάποιοι από τους διανομείς συμφώνησαν να συνομιλήσουν με τους προϊστάμενους τους και λίγες ημέρες αργότερα  η εταιρεία τους τιμώρησε  αποσυνδέοντάς τους από την πλατφόρμα ώστε να μην μπορούν να συνεχίσουν να εργάζονται.

Οι εργαζόμενοι στον τομέα εργάζονται σε ένα εντελώς αρρύθμιστο εργασιακό πλαίσιο όσον αφορά στα δικαιώματά τους, με έντονη εργασιακή εκμετάλλευση που αγγίζει τα όρια της εξαναγκαστικής εργασίας. Τα συμβόλαια εργασίας τους σφραγίζονται από το Υπουργείο Εργασίας και ως εκ τούτου θεωρούμε εύλογη τη θέση ότι αυτή η εκμετάλλευση γίνεται με την ανοχή και έγκριση του Υπουργείου Εργασίας, το οποίο είναι υποχρεωμένο θα έπρεπε να παρέμβει για  προστασία στοιχειωδών εργασιακών δικαιωμάτων. Σε αντίθετη περίπτωση, ας ενημερώσει δημόσια ότι αυτή είναι η πρακτική που θα συνεχίσει να ακολουθεί, ακυρώνοντας στην πράξη τις όποιες εξαγγελίες  ή το ρόλο του διαμεσολαβητή μεταξύ εργοδοτών και εργαζομένων.

Η ΚΙΣΑ

  1. εκφράσει την αμέριστη συμπαράστασή της στον αγώνα των απεργών και δηλώνει τη δέσμευσή της να συνεχίσει με όλες τις δυνάμεις της να στηρίζει τον αγώνα αυτό και τα δίκια αιτήματά τους για αξιοπρεπείς συνθήκες εργασίας (επισυνάπτεται αντίγραφο με τα αιτήματα που οι απεργοί μας έχουν διαβιβάσει).
  2. καλεί το Υπουργείο Εργασίας να αναθεωρήσει την πολιτική του ώστε όλοι οι εργαζόμενοι να μπορούν να έχουν πρόσβαση σε απασχόληση στο τομέα χωρίς διακρίσεις και χωρίς «μεσάζουσες εταιρείες» 
  3. καλεί τους κοινωνικούς εταίρους να προχωρήσουν άμεσα στη σύναψη συλλογικής σύμβασης στον τομέα ώστε να προστατευτούν τα δικαιώματα των εργαζομένων.

Λευκωσία, 16/12/2022