Ο Υπουργός Εσωτερικών καταφεύγει πλέον ανοιχτά στην υπόθαλψη του ρατσισμού, τη ρητορική μίσους και τη δημαγωγική παραποίηση των στοιχείων με στόχο να δημιουργήσει ένα τέτοιο κλίμα στην κοινωνία που καθιστά αδύνατη τη νηφάλια και δημοκρατική συζήτηση στα θέματα ασύλου και μετανάστευσης. Ταυτόχρονα, στοχεύει στον εκβιασμό της Bουλής ώστε να προχωρήσει άμεσα και χωρίς ουσιαστικό διάλογο στην υιοθέτηση των νομοσχεδίων που κατέθεσε η κυβέρνηση, τα οποία αποσκοπούν στην κατάργηση ακόμη και συνταγματικών δικαιωμάτων και των προβλεπόμενων από το ευρωπαϊκό και διεθνές δίκαιο διαδικαστικών εγγυήσεων στον τομέα του ασύλου, όπως το θεμελιώδες δικαίωμα σε πρόσβαση σε αποτελεσματικό ένδικο μέσο.
Ενδεικτικά, η ΚΙΣΑ αναφέρει τα ακόλουθα:
- Ο Υπουργός αναφέρεται με κάθε ευκαιρία σε ποσοστό 3.8% των αιτητών ασύλου επί του συνόλου του πληθυσμού και ότι αυτό το ποσοστό έχει οδηγήσει στην «υπερχείλιση» και «αλλαγή του δημογραφικού και πολιτιστικού χαρακτήρα» της Κύπρου. Πέραν της υπόθαλψης του ρατσισμού οι αριθμοί αυτοί δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Σύμφωνα με τα στοιχεία της AIDA (Asylum Information Database), οι αιτητές ασύλου ανέρχονται σήμερα στις 17.000. Με τον πληθυσμό της Κύπρου να βρίσκεται κάτω από τις 900.000, στις ελεγχόμενές από την Κυβέρνηση περιοχές. Το ποσοστό των αιτούντων άσυλο είναι 1.89% και όχι το διπλάσιο ποσοστό που κατά κόρον πλασάρει ο υπουργός. Περιττό να αναφέρουμε ότι η στατική προσέγγιση των ποσοστών από μόνη της, χωρίς να λαμβάνονται άλλοι σημαντικοί παράγοντες και ποιοτικά στοιχεία, όπως π.χ. οι ανύπαρκτες πολιτικές ένταξης, είναι ένα εντελώς αναποτελεσματικό εργαλείο αξιολόγησης της κατάστασης και της διαμόρφωσης των μέτρων που πρέπει να ληφθούν για την αντιμετώπιση των αναγκών των αιτούντων άσυλο, όπως προβλέπονται στο προσφυγικό δίκαιο. Επίσης, παραλείπει επιμελώς να αναφέρει ο Υπουργός ότι ο αριθμός των αιτήσεων που εκκρεμούν οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην αδυναμία του υπουργείου να λύσει τα προβλήματα που πηγάζουν από το μοντέλο, τις πολιτικές και συστημικά ρατσιστικές πρακτικές στον τομέα της μετανάστευσης (π.χ. ασταθείς άδειες παραμονής και εργασίας, καταστρατήγηση βασικών ανθρωπίνων και εργασιακών δικαιωμάτων), της ιδιωτικής τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, της διαφθοράς και εκμετάλλευσης στις ίδιες τις υπηρεσίες του κράτους, αλλά και από τη μη επαρκή στελέχωση των αρμόδιων υπηρεσιών εξέτασης ασύλου και δικαστηρίων.
- Ο Υπουργός στιγματίζει με ανάρμοστο και απαράδεκτο τρόπο τους αιτητές ασύλου ως υπαίτιους για το φαινόμενο των εικονικών γάμων. Και σε αυτή την περίπτωση ο Υπουργός δημαγωγικά παραπλανά την κοινωνία. Το Τμήμα Αρχείου Πληθυσμού και Μετανάστευσης δεν παραχωρεί την απαιτούμενη βεβαίωση για τέλεση πολιτικού γάμου σε αιτητές ασύλου. Εάν όντως έχει στοιχεία για τέλεση πολιτικών γάμων από αιτητές ασύλου ο Υπουργός ας στραφεί στην καταπολέμηση της διαφθοράς στα αρμόδια τμήματα του Υπουργείου του, της Αστυνομίας, της τοπικής αυτοδιοίκησης και συγκεκριμένων ιδιωτικών γραφείων.
- Ο κ. Νουρής δεν παραλείπει με κάθε ευκαιρία να ταυτίσει τους αιτητές ασύλου με την τρομοκρατία και το φονταμενταλισμό. Σε συνέντευξη του στην εφημερίδα Φιλελεύθερος αναφέρθηκε σε κρατούμενους αιτητές ασύλου στη Μενόγεια, οι οποίοι σύμφωνα με τον Υπουργό «είναι καταζητούμενοι» της Interpol, τους οποίους συνδέει με το Ισλαμικό Κράτος και την Αλ Κάϊντα. Γνωρίζουμε αρκετές υποθέσεις που εκκρεμούν ενώπιον των δικαστηρίων και δεν υπάρχει καν ούτε από τις αρχές σύνδεση με τις εν λόγω οργανώσεις ενώ ο τρόπος αξιολόγησης και ανάλυσης των δεδομένων και στοιχείων που κατ΄ισχυρισμό κατέχουν είναι αμφισβητούμενης ποιότητας και αξιοπιστίας. Μόλις πρόσφατα το Ανώτατο Δικαστήριο άφησε ελεύθερο πρόσωπο μετά από 13 μήνες κράτηση ακριβώς γιατί δεν προσκομίστηκαν στοιχεία. Σε άλλη υπόθεση έχει κατατεθεί στο Δικαστήριο επίσημη πληροφόρηση από την ίδια την Interpol που διαψεύδει τον Υπουργό και τους ισχυρισμούς του.
- Ο Υπουργός μιλά για την ανάγκη επίσπευσης των αιτήσεων ασύλου. Η ταχεία εξέταση των αιτήσεων ασύλου είναι πάγιο αίτημα της ΚΙΣΑ καθώς με αυτή διασφαλίζονται τα δικαιώματα των προσφύγων. Ο υψηλός αριθμός αιτήσεων σε εκκρεμότητα για μεγάλο χρονικό διάστημα (3-7 χρόνια) οφείλεται πρώτα και κύρια σε παραλείψεις της κυβέρνησης. Από το 2007, η ΚΙΣΑ ζητούσε την κατάργηση της Αναθεωρητικής Αρχής Προσφύγων (ΑΑΠ) και τη δημιουργία εξειδικευμένου Δικαστηρίου Διεθνούς Προστασίας (ΔΔΠ). Η ΑΑΠ, η οποία ουδέποτε εξυπηρέτησε το σκοπό για τον οποίο ιδρύθηκε, τη δίκαιη δηλαδή αναθεώρηση των αποφάσεων της Υπηρεσίας Ασύλου, διατηρείται τα τελευταία 10 χρόνια για σκοπούς εξυπηρέτησης κομματικών συμφερόντων, παρατείνοντας τη διαδικασία ασύλου για 2-3 χρόνια κατ΄ελάχιστον Οι δύο από τα τρία μέλη της Αρχής είναι στενοί συνεργάτες του Προέδρου και διορίστηκαν στις εν λόγω θέσεις χωρίς προσόντα ή σχέση συναφή με το άσυλο. Το ΔΔΠ εγκαταστάθηκε μετά από μια δεκαετία, χωρίς να έχει στελεχωθεί ακόμη με ικανοποιητικό αριθμό προσωπικού ώστε να μπορεί να διαχειριστεί με την απαιτούμενη ταχύτητα τις αιτήσεις που εκκρεμούν.
- Το Ευρωπαϊκό σύστημα ασύλου βασίζεται σε δύο πυλώνες, να είναι δίκαιο και ταυτόχρονα αποτελεσματικό. Η απαίτηση για ταχεία εξέταση των αιτήσεων είναι ορθή και αποσκοπεί στην επίτευξη της αποτελεσματικότητας του συστήματος ασύλου. Αυτό που ο Υπουργός παραλείπει να αναφέρει είναι ότι η αποτελεσματικότητά πρέπει να είναι σε συσχετισμό και ισορροπία με το δικαίωμα των αιτητών σε δίκαιες διαδικασίες ασύλου. Με τις προτεινόμενες νομοθετικές αλλαγές, στην ουσία η κυβέρνηση επιδιώκει την κατάργηση των διαδικαστικών εγγυήσεων που προβλέπονται τόσο στο Ευρωπαϊκό όσο και στο Διεθνές δίκαιο για το άσυλο. Πέραν από την καταστρατήγηση συνταγματικά κατοχυρωμένων δικαιωμάτων, η επιδιωκόμενη μείωση της προθεσμίας υποβολής προσφυγής θα καταστήσει πρακτικά αδύνατη την προσφυγή των αιτητών στη δικαιοσύνη και την απαιτούμενη από το προσφυγικό δίκαιο δικαστική απόφαση επί της αίτησής τους.
Η ΚΙΣΑ θεωρεί ότι η κατασταλτική πολιτική και η ξενοφοβική ρητορική δεν επιλύουν τα προβλήματα που έχουν συσσωρευτεί. Γι’ αυτό, καλεί τον Υπουργό Εσωτερικών να εγκαταλείψει τη δαιμονοποίηση των αιτητών ασύλου μέσα από ψευδείς και ατεκμηρίωτους ισχυρισμούς, τη ρητορική μίσους και τη στοχοποίηση των ΜΚΟ. Χρειάζεται μια εποικοδομητική δημόσια διαβούλευση με στόχο την τροχοδρόμηση μέτρων για ολοκληρωμένη μεταναστευτική πολιτική και αποτελεσματικό και δίκαιο σύστημα ασύλου.
Διοικητικό Συμβούλιο